Tábor s Mauglím

Číl příchod noci zvěstoval,
Mang se už prohání.
Spí stáda v chlévech.
Pány jsme, než přijde svítání.
Slyš kel a spár a dráp a zub,jako když zvoní kov.
Kdo zákon džungle ctí,
těm zní náš pozdrav: dobrý lov!

Sestava:
Vedení : Hanka, Panda, Kráťa, Pája, Šiška, Hřib, Chmura
Vydry: Majda, Julča, Zuzka, Šárka, Kačka, Agátka, Eliška
Rysi: Honza, Knedlík, Kuba, Olda, Vráťa, Matěj, Macík
Hosté: Eliška se Štěpánkou a Josífkem, Lenka s Kájou a Vojtíškem, Petr, Králík, Žeňa, Lída, Dáša

První den – 1. 7. 2010
Na nádraží jsme se vzdor brzké hodině srazu sešli všichni včas. IC rychlík jel také včas a navíc nás dovezl až do Kaplice bez přestupu v Českých Budějovicích. Tam na nás už čekal autobus, který nás odvezl do Meziříčí. Doprava tedy letos značka „ideál“.
V táboře už bylo skoro vše hotovo, takže, jako tradičně zbývalo zařídit si vnitřek týpí – ráhýnka, rošty, ohniště, vyplést postele a vybalit věci. Pracovní úsilí nám zpestřilo „hlídání vlajky“. Odpoledne přijel Šiška a přivezl Lenku s ročním Vojtíškem tříletouKájou, kteří s námi budou celý tábor. Prvním jídlem uvařeným na táborových kamnech byla gulášová polévka na večeři.Po tomto celkem náročném dni jsme byli všichni tak unavení, že jen jsme ulehli, tak jsme spali.

Druhý den – 2. 7. 2010
Heslo dne: Bez práce nejsou koláče
Jídelníček:
snídaně: pudink s piškoty a ovocem, čaj svačina: jablko, rohlík oběd: slepičí polévka, rizoto svačina: chlupatý chleba večeře: bramborový guláš
Dnešní den ještě patřil práci na dokonočování tábora – stožár, sauna, hřiště, ohniště v obřadním tee-pee a zdokonalování našich příbytků. Odpoledne jsme byli s Kráťou v lese na krátké procházce a po návratu jsme dostali za úkol nakreslit plánek tábora. O fous lepší ho měly Vydry. Také jsme se seznámili s první částí legendy k táborové hře, kterou je příběh Mauglího z Knihy džunglí. Do večeře jsme si zkoušeli nacvičovat scénku k ohni a na dobrou noc nám Kráťa přečetl první z příběhů Kocoura Mikeše.

Třetí den – 3. 7. 2010
Heslo dne: cesta líných vede k hanbě
Velden: Kráťa
Služba: Majda, Zuzka, Knedlík, Eliška
Jídelníček:
snídaně: chleba s medem, čaj svačina: mrkev, rohlík oběd: bramboračka, meruňkové knedlíky svačina: jablko, rohlík večeře: bramborový kuba
Dnes ještě stále zbývaly drobné dodělávky na vylepšení tábora. Teploměr v kuchyni ukazoval 36 stupňů, a tak jsme si po zbytek dne hráli střídavě v lese a u potoka, abychom lépe překonali to tropické vedro. Také jsme připravovali hranici, sbírali smůlu na fakule, a dělali dřevo na zahajovací oheň. Každý z nás dostal sešit na táborový deník. Budeme si do něj nalepovat vybarvené obrázky, diplomky a podobně. Kdo chce může si i něco zapsat. Sami si tak vyrobíme vzpomínku na tábor a záleží jen na nás samotných jaká bude. Odpoledne nám Králík přivezl Elišku se Štěpánkou a Josífkem a Páju.Horký den rychle uběhl a už tu byl Mikešův příběh na dobrou noc.

Čtvrtý den – 4. 7. 2010
Heslo dne: Není-li shoda, nebude pohoda
Velden: Majda
Služba: Panda, Kuba, Julča, Vráťa
Jídelníček:
snídaně: krupička, čaj svačina: okurka, rohlík oběd: květáková polévka, bramborové knedlíky, zelí, cibulka svačina: jogurt, rohlík večeře: kolínka s rajskou omáčkou
Dnes jsme den zahájili nástuprem se vztyčením vlajky, který už teď bude pravidelně každé ráno. Dozvěděli jsme se další pokračování legendy o tom, jak byl Mauglí přijat do vlčí smečky na přímluvu medvěda Bálůa a za výkupné v podobě mrtvého býka od pardála Bagheery. Následovala řada různých her a soutěží na toto téme z nichž největší bylo hledání býčí kůže. Nějaký čas jsme věnovali také přípravě scének na dnešní zahajovací táborový oheň, který jsme slavnostně zapálili večer na tradičním místě. Z něj byly, jak velí tradice, zapáleny první ohně v tee-pee. Od téhle chvíle už běží naplno táborový program a můžeme si v tee-pee večer topit.

Pátý den 5. 7. 2010
Heslo dne: Lež má krátké nohy
Velden: Hřib
Služba: Dáša, Honza, Olda
Jídelníček:
snídaně chleba s máslem a medem, kakao svačina: rohlík, jablko oběd: zeleninová polévka, filé s bramborem a dušenou zeleninou svačina: chléb s rybičkovou pomazánkou, čaj večeře: nudle s mákem
Dnes nás uvítalo deštivé ráno, kolem tábořiště obcházelo hned několik bouřek. Budíček byl proto posunut. Po snídani jsme se vydali sbírat dřevo do tee-pee, aby byla zásoba v případě, že by déšť byl trvalejšího charakteru. Potom jsme se dozvěděli, že můžeme plnit úkoly, které nám uložili Mauglího učitelé z džungle – vůdce smečky vlk Akela, jeho družka vlčice Rakša, černý pardál Bagheera, medvěd Bálů, luňák Číl, hroznýš Kaa a slon Hutní. Budeme mít co dělat do konce tábora, abychom v uložených zkouškách obstáli. Odpoledne jsme se vypravili na lov do džungle. Pronásledovali jsme tygří pár (Hřib, Žeňa) a měli ulovit mývala. Večer byl poradní oheň s písničkami a scénkami. Usínali jsme opět u příběhu kocoura Mikeše.

Šestý den 6.7.2010
Heslo dne: Jsme jedné krve ty i já
Služba: Kráťa, Matěj, Šárka, Macík
Jídelníček:
snídaně: porridge, čaj svačina: okurka, rohlík oběd: kuřecí polévka, kuře na paprice, rýže svačina: rohlík, jablko večeře: langoše (na slano i sladko dle chuti)

Dnes se opět kolem nás honily bouřky s deštěm, a tak jsme střídali program venku a pod střechou. V další části legendy jsme s dozvěděli, že Mauglí neposlechl rad Bálůa, aby si nic nezačínal s opicemi, které mají mezi obyvateli džungle tu nejhorší pověst a opice ho nakonec unesly. Venku jsme tedy hráli pohybové hry s touto tématikou – hiničky na téma mauglíhoi =unos, Balů brání vlčata a další. Za deště jsme si doplňovali své táborové deníky, vybarvovali obrázky a kreslili vlastní pohledy, které můžeme poslat domů. Na oběd přijela Agáta s tatínkem. Nemohla být s námi od začátku kvůli nemoci. Ohniště v obřadním tee-pee bylo plné vody, a takj jsme si večer poseděli a zahráli v jídelně. Šli jsme brzy spát, protože zítra nás prý čeká včasné vstávání.

Sedmý den 7. 7. 2010
Heslo dne: Nemusíš říkat vše co víš, ale musíš vědět co říkáš
Jídelníček:
snídaně: chléb se sýrem, čaj svačina: kobliha, mléko oběd: chleba s vajíčkovou pomazánkou, jablko svačina: Míša večeře: bramborový kuba
Museli jsme vstát hodně brzo ráno, abychom stačili dojít na autobus. V plánu byl výlet do Českého Krumlova. Autobus jsme stihli, dojeli s ním do Kapůice, kde jsme museli přesednout na jiný do Českého Krumlova. Naším úkolem byklo najít dům, ke kterému se váže pověst o nějakém obyvateli džungle. Našli jsme medvěda a opici. Prošli jsme se po městě, zámecké zahradě, navštívili muzeum, pochutnali sina koblížkách a Míšovi. Potom už jsme museli opět na autobus. Při přestupi jsme měli čas porohlédnout si kaplici, kde ale není, n rozdíl od Krumlova, nic zajímavého. Autobus nás opět dovezl až do Meziříčí a v táboře už na nás čekala dobrá večeře. Večer už zase mohl být poradní oheň a po něm přijela poslední chybějící členka družiny vyder Kačka. Také jí zabránila nemoc v tom být s námi od začátku.

Osmý den 8. 7. 2010
Heslo dne: Lepší prohrát v dobrém než zvítězit ve zlém
Velden: Honza
Služba: Chmura, Kuba, Julča, Vráťa
Jídelníček:
snídaně: krupička, čaj svačina: nektarinka oběd: francouzská polévka, segedínský guláš s knedlíkem svačina: jogurt, rohlík večeře: přírodní vepřový řízek s rýží
Po nástuou jsme byli rozděleni na mladší a starší. V první části dopoledne šli mladší s Pandou do lesa na pozorovací vycházku. Měli mimo jiné hledat stopy po životě v lese – třeba pavučinu, hnízdo, stopy, trus, apod. Starší část s hankou se věnovala určování rostlin. Každý jich musel najít a určit 10. Dali jsme je vylisovat a později si je nalepíme do táborových deníků. Tím splníme jeden z bodů naší stezky. Po svačině se skupiny prohodily. Starší část měla poněkud náročnější pozorovací vycházku s Pandou a mladší se s Kráťou věnovali dopravním značkám a pravidlům silničního provozu z hlediska chodců, případně cyklistů. A trénovali na lanových prolézačkách. Byla to příprava na plnění důkazu luňáka Číla, a také na plnění jednoho z bodů v naší stezce. Odpoledne jsme v lese honili bandury a marně jsme se snažili osvobodit Mauglího. Nakonec však obě družiny polapily aspoň jednoho Bandara . Také jsme se pustili do nácviku stavby stanů. Den jsme jako vždy zakončili poradním ohněm.

Devátý den 9. 7. 2010
Heslo dne: Bez upřímnosti je každá řeč pouhé žvanění
Velden: Hřib
Jídelníček:
snídaně: pudink s ovocem a piškoty svačina: mrkev, rohlík oběd: kuřecí polévka, kuře s bramborem svačina: jogurt, rohlík večeře: čočka, vejce, okurka, opékaný salám
Program dnešního dne byl celekm pestrý. Dopoledne pod heslem „hrátky s ohněm“ probíhaly zkoušky dovedností s ohněm – někdo to bral od začátku a základů, ti zkušenější už si mohli vyzkoušet oheň trosečníků či přepalování provázku. Odpoledne bylo věniováno plnění podmínek důkazů učitelů Mauglího – uzlování, zdatnost, znalost přírody…. Den jsme zakončili poradím ohněm.

Desátý den 10. 7. 2010
Heslo dne: Nejkratší cestou navázání kontaktu mezi dvěma lidmi je úsměv
Jídelníček
Snídaně: porridge svačina: jablko oběd: chléb s česnekovou pomazánkou svačina:tatranka večeře: kolínka s rajskou omáčkou
Dnes jsme se vydali na Zlatou Ktíš, což je přehrada uprostřed lesů, kde se dá pěkně koupat. Většina cesty vede lesem, takže horko moc nevadilo. Z hlediska táborové hry to bylas výprava do Chladných doupat, což bylo opuštěné indické město, které nyní bylo hlavním sídlem Bandurů. Hráli jsme hru o poklad, zaplavali si, podívali se k hraničnímu kameni a šlápli nijednou nohou do Rakouska. Díky častým zastávkám na cestě jsme se do tábora vrátili až pozdě večer, takže jsme se navečeřeli, umyli a unaveni šli spát.

Jedenáctý den 11. 7. 2010
Heslo dne: Kdo se povyšuje, nestojí vysoko
Velden: ŠiškA
Služba: Hanka, Knedlík, Zuzka, Eliška
Jídelníček:
snídaně:chléb s máslem a marmeládou, kakao svačina: nektarinka oběd:. Uzená polévka, meruňkové knedlíky svačina: jogurt, rohlík večeře: milánské špagety
S ohledem na včerejší pozdní návrat byl posunutý budíček. V průběhu dne jsme měli možnost plnit podmínky z důkazů, odpoledne byla Bandurská olympiáda v rámci níž jsme lezli s ešusem vody na zádech, podávali si kotlík plný vody nad hlavou a pod nohama, chodili s nohama svázanýma celá družina k sobě, plazili se jako had tak podobně. Vzhledem ke krásnému počasi nechyběly v této olympiádě ani vodní disciplíny, jako je hon po proudu za petkou, lovení starých mincí na čas či plnění kotlíku na čas děravou lahví…. Celkem zábavný den jsme zakončili poradním ohněm

Dvanáctý den – 12. 7. 2010
Heslo dne: Hrdinství není nemít strach, ale strachu podlehnout
Velden: Honza
Služba: Majda, Julča, Kuba, Vráťa
Jídelníček:
snídaně: pudink s piškoty a ovocem svačina: mrkvový salát s nektarinkami oběd:francouzská polévka, uzená krkovice, bramborový knedlík, zelí svačina: okurka, rohlíkvečeře: zelňačka, topinky
Dneska jsme se po družinách věnovali tomu, jak správně zacházet se sekerou a pilou, trénovali jsme dovednosti s míčem, koupali se v potoce a dostali jsme za úkol připravit si družinová ohniště a zásobu dřeva. Navíc jsme měli po dvojicích rozdělené hlídky až do půlnoci a měli jsme dávat pozor až se objeví nebo ozve něco nečekaného Něco se bude dít…..Poradní oheň proběhl normálně a normálně jsme šli i spát. Poslední hlídka zahlédla dvě světlice, a tak vyburcovala ostatní, aby vstali a vyrazili pro instrukce. Jednalo se o to ulovit v džungli potravu a nenechat se chytit Bandury. Celkově vyhrály Vydry, které byly v lese dříve a ulovili více „potravy“. Potom jsme už opravdu šli spát.

Třináctý den 13. 7. 2010
Heslo dne: Věř tomu, kdo tě nezklamal a nezklam toho, kdo ti věří
Jídelníček:
snídaně: ovesná kaše/pražené vločky oběd: fazole v tomatě večeře: palačinky
A je to tady! Místo snídaně suroviny a odchod k družinovým ohništím a klohníme si celý den sami!!! Taky máme poslední možnost dokončit plnění důkazů, protože se blíží konec tábora. Nakonec jsme se všichni docel dobře najedli, i když táborová kuchyně je táborová kuchyně, ale o hladu jsme nezůstali. Den nám při tom vaření a plnění důkazů rychle uběhl. Plnit důkazy není lehké, protože u mnohých je úkol, který musíme splnit a potom stejný úkol s podmínkou, že musíme svůj výkon zlepšit. To se týká zejména důkazu Bagheery, který je zaměřen na obratnost a fyzickou kondici. Večer skončil poradním ohněm.

Čtrnáctý den 14. 7. 2010
Heslo dne: Mít vládu nad okamžikem znamená mít vládu nad životem
Služba: Kraťas, Matěj, Agáta, Šárka
Jídelníček:
snídaně: vánočka, kakao svačina: jogurt, rohlík oběd: vepřová se zelím a knedlíkemsvačina: rohlík, jablkovečeře: hrachovka s křupinkami, bramboráky
Blíží se konec tábora a je to neklamně znát, protože se začala likvidovat tee-pee rady starších, a také obřadní tee-pee bylo složeno, abychom je dovezli do Prahy suchá. Už stojí jen tyče. Naše tee-pee půjdou prý dolů zítra a nás čekají dvě noci v přístřešku. Jupí!!! Dopoledne jsme se zabývali úklidem tábořiště, odpoledne jsme hráli Safari se zvířátky z džungle a docela nás bavilo. Večer byl poradní oheň v obřadním tee-pe bez plachty. Bylo to zvláštní, a navíc poté, co poradní oheň skončil, sližily Julča, Zuzka, Šárka, Agáta a Kačka slib světlušek a Olda, Vráťa a Matěj slib vlčat.

Patnáctý den 15. 7. 2010
Heslo dne: Vědění je poklad, práce k němu klíč
Velden: Šiška
Služba: Knedlík, Kuba, Vráťa
Jídelníček:
snídaně: pudink, piškoty, ovoce svačina: nektarinka, rohlík oběd: bramborový kuba svačina: jogurt, rohlík večeře: pórková polévka, bavorské vdolečky
Dnešek patřil definitivnímu balení věcí, týpek, budování přístřešků a přestěhování do nich. Večer jsme měli čistou louku a sbalené věci v jídelněi. Poslední teplé jídlo vařené na táborových kamnech byly ty bavorské vdolečky. Zítra si vaří družiny samostatně, aby se kamna mohla zbourat. Večer jsme si četli a povídali v jídelně.

Šestnáctý den 16. 7. 2010
Jídelníček:
snídaně: chleba s máslem a marmeládou, čaj, svačina: jablko oběd: gulášová polévka, těstoviny s masem svačina: jogurt, rohlík večeře: opékané špekáčky, hořčice, chleba, čaj
Na dnešek stále zbylo dost práce na tom, abychom tábořiště opustili v naprostém pořádku. Připravovali jsme závěrčný oheň, uklízeli, a když bylo vše hotovo vypukl jarmark s atrakcemi. Odměnou za jejich absolvování byli různé sladkosti. Po opékání výborných špekáčků jsme se převlékli do krojů a připravili se na závěrečný oheň. I ten měl tradiční průběh. Čtení závěrečného příběhu z Knihy džunglí, předání táborových vysvědčení, kde má každý zaznamenány všechny své táborové úspěchy a umístění v soutěžích. Vyhlášní výsledků bodování pořádku v tee-pee a táborové hry. Letos to bylo vyrovnané. Bodování tee-pe vyhráli pouze o 2 bodíky Rysi, táborová hra skončila rovností bodů. Odměnou byly bezvadné dorty, které nám moc chutnaly. Po dalším programu ze scének a písniček jsme oheň zakončili večerkou v Gillwelském kruhu a odebrali se spát. Čekala nás poslední letošní noc na našem tábořišti.

Sedmnáctý den 17. 7. 2010
Ráno to vypadalo na déšť, ae naštěstí nás mraky minuly a bylo opět horko. K snídani jsme dojedli dorty, k svačině dostali vánočku a každý dostal balíček s jídlem na cestu a pití. Bylo nutné zasypat latrinu, odpadovku, vsakovačku, uklidit táborový kruh a buřtíkové ohniště a v rojnici projít celé tábořiště. Potom už přijel traktor, naložili se věci, abyse odezly na pilu, kde se přeloží na nákladní auto, které ale uvízlo v zácpě na cestě k nám a dojelo mnohem později než bylo plánováno. My jsme mezitím s hankou, Majdou a Honzou odjeli autibusem do Kaplice a odtud vakem, s přestupem v Českých Budějovicích do Prahy. Na nádraží nás už čekali rodiče a došlo na definitivní rozlučení s letošním pěkným táborem.

Důkazy:

10. Agáta 59 b.
11. Eliška 52 b.
12. Macík 31 b.

Příspěvek byl publikován v rubrice Kronika, Tábor 2010. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.